viernes, 29 de marzo de 2013

"LA SEGUNDA DE ABONU, EN SOTIELLO", crónica taurina de JOSÉ AVELINO MORO publicada en el diario "EL COMERCIO" el 20/5/1969


En Gijón sigue lloviendo, y yo continúo rescatando recuerdos. Hay muchos más de los que pensaba podía encontrar. Aún consciente de que para la mayor parte de mis lectores carecerán de valor, me  dispongo a publicar alguno. Son, en su mayor parte, recortes de prensa y bastantes cartas personales a mi padre. Sé que un día no muy lejano -el tiempo pasa rápido-, como tan bien recoge José Marcelino en sus “Domingos por el Rastro”, desaparecerán definitivamente  mezclados con cuatro libros, algunos cuadros de escaso valor y cuatro objetos personales, en ese lugar mágico para quien busca, no tanto para quienes conocemos el destino de nuestras cosas más íntimas, aquellas que conservamos, no por su valor sino por su significado. Pues bien, dicho esto –o más bien pensado- he decidido publicar algunos de los textos que en “El Comercio” ha ido publicando mi padre a lo largo de su no muy larga –aunque sí intensa- vida laboral (falleció con 49 años). La razón es sencilla: todo aquello que se publica en la Red existirá siempre y, además de personal, es el reflejo de cómo transcurría la vida en la ciudad de las mil caras: Gijón. Añado que no todos son en bable, ni tan poco serios, pero hoy es lo que toca.

Corresponde lo que sigue a la crónica –como enviado especial (que ya tiene guasa)- de una corrida de toros en Sotiello ( Abadía de Cenero). Por la fecha, 20/05/69, supongo que con motivo de sus fiestas.




Con llenazu hasta la vía, celebróse la segunda corria de mercau. El regustín de la primera punxo les entraes de los tendíos alto cares i non quedaba delgún lloreu ni álamos de la oriella ´l ríu que non tuviera copau. Na presidencia  punxeren a Lito, al que echolu Belo el de Consuelo pa que pescara los peixes gordos pa después dir celebralo xuntos.
Foi toreru cabecera del cartel “El Muri”, al cual apoderolu Fernando Plácido que tamién tuvo una ayuda p´asesorar al “Mocín” que non facía más que citar desde terrenu peligrosu.
Tomaren l´alternativa dos maletillas que traxeren como gran cosa y lo únicu nuevu que aportaren a la fiesta, foi unes rapaces que daben munchu empaque.
Fexose de rogar l´animal pa salir al estrau y cuando allegó, quedose co la cabeza mirando pa riba, enroscó el rau a modu de sacacorchos y chó un regau na pradería. La gente comescipió a rise, menos los llamaos toreros que taben decoloríos.
Acabau el riegu, l´animal comencipió a a gufar ya facer regatos co les pates n´el suelu. Desde el caxón de facer brula, Fernando Plácido daba órdenes, pero… que si quies, nadie se metía pel bichu. Unos dicíen que taba afeitau  de cuernos, otru que si tenía unos postizos , el casu foi que ´ l animal taba de amu i señor del casu.
Después d´un cachu agarró “EL muri” una chaqueta colorá y tirose al terrenu de peligru. Pegó esti rapaz tres “Manoletines”, dedicaes  a Lito, fizo dos pases de pechu ajustainos y saludó co la parte detrás puesta contra la cornamenta de aquella mole de toro. Tal desplante paez que animó a los llamaos maletillas, un de los cuales vistía de azul con un remiendu discretu xunta la culera y el otru de pana y oru (o po lo menos una cosa que brillaba). Tíranse los dos al estrau y el toro que los vio arreó tras ellos que yo bien creí que yos metía un espetu per xunta el rabadiellu. Salió un espontáneu i corrió la mesma suerte. Entós l´animal, mi alma si non se barruntó dueñu del casu i lo que fizo fue parase en mediu del recintu, puxo el rabu utra vez en forma de sacacorchos y… plás… plás…trrr… abonó el prau.
Un que taba menguau de un humeru, onde el ríu, tocó un cormetín que yera del güelu de Gerardo Pin, i dio por finalizá la corría.
Ye el fin de la segunda d´ “abonu”. Al menos así lo acababa de indicar el animal, dixo aquél mozu del tendíu altu.
La xente comenzó a desfilar y a esti enviau especial, metiéronlu contra un matu y los apoderaos de los que puxieren  delante del astau y traten de untai el focicu pa que dixera que se cortaren tres oreyes y dos raos. Al paecer atópase xente de San Andrés  que tien gana llevar p´al pueblu una toriada como ésta que ficieron en Sotiello. Dichu queda  el juicio del ténicu. Hubo oreyes a esgaya, abundancia de raos y ca toreador dio, mi alma, más diez vueltes al ruedu. Que foi delantre l´animal d´ acuerdu, pero que naide diga  que yo chupo por dicir esto. La ganancia foi toa pa Lito y Fernando Plácido qu´al paecer van fichalos pa empreses de más emportancia. ¡Esta xente de Sotiello y´el demonio…! Lo malu ye que la UNISONA ta enriza, que si non mi alma, si nos, trairíen a torear al mesmu CORDOBEYU.

Nota aclaratoria: No sé bable, y copiar estos textos tiene para mí dificultad, por lo que puede haber errores de transcripción, que espero disculpéis quienes sí lo domináis. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario